Skalamodel i 1:100. Foto: Stine Heger
Skalamodel i 1:100. Foto: Stine Heger
Skalamodel i 1:100. Foto: Stine Heger
Skalamodel i 1:100. Foto: Stine Heger
Skalamodel i 1:100. Foto: Stine Heger
Skitse
Skitse
Model
Visualisering: Boldsen og Holm Arkitekter
Visualisering: Boldsen og Holm Arkitekter

Udkast til Peters Teater

Arkitektur og design /

Peter Lassen besøgte mig i mit atelier september 2014 og præsenterede en ide om Net-ball i Hårby, sådanne besøg hos hinanden har vi haft i snart 2 årtier, ikke nødvendigvis med en konkret dagsorden, men da både møbelfabrikanten og billedhuggeren gerne giver de flygtigste visioner en fysisk substans, er det et par gange eller flere gange resulteret i et konkret projekt.

Sådan også med dette møde, da Peter gik havde han en skitse med til en mulig teatersal, som min assistent Henrik Keil og jeg blev så optaget af, at det blev til modellen Peters Teater kaldet på værkstedet.

Stampet jord er en af verdens ældste byggeteknologier, mere fra oldtiden står stadig i ”Mesopotamien”, () gennem tiderne har denne teknologi vist en forbavsende evne til at dukke op i perioder og tænkes ind i tidens arkitektur, vores bindingsværkshuse er en parallel teknologi, Adobe huse  fra Afrika, Plesners familiehuse fra 20'erne, og de sidste 20 år i Østrig, Tyskland og Frankrig har moderne arkitekter taget teknikken til sig i moderne funktionelle huse, se Arkitektens sidste forside.

I 2015 blev jeg tutor eller mentor for 3 af Professor ved arkitektskolen Tage Lyneborgs studerende, som i Willumsens gamle atelier i Hellerup foretog en række eksperimenter med teknikken stampet jord, det blev i 2008 til et boligprojekt til Christiania og senere et beboerhus til Ballerup, som dog ikke blev realiseret.

Det har løbende igangsat et højt prioriteret forskningsprojekt på Cinark/forskningsinstitut ved Det Kgl. Danske Kunstakademi, men indtil dette nummer af Arkitekten, anset i dansk bygge sammenhæng som lidt ”hippie” agtig, som vindmøller i starten.

Net-ball projektet med Peter Lassens Hightech Grid konstruktion i aluminium og teatersalen i stampet jord kunne gøre Hårby kulturcenter til et pionerprojekt, med denne nye-gamle teknologi.

Som billedhugger opvokset i 60'ernes Fluxus og aktionskunstform og opgør med den klassiske modernisme, begyndte vi tidligt i 70èrne at interessere os i forholdet mellem arkitektur og billedkunst, herunder det foragtede håndværk og de traditionelle materialers betydning for bygningskulturen.

Vi tænkte huse hvor arkitektens bygningskunst og billedkunstneren tænkte ny teknologi og traditionelle håndværk og materialer, ikke som modsætninger, men i en ny berigende kombination.

For en billedhugger er stampet jord et basalt skulpturelt element, huset kan siges at leve op til vores begravelsesritual ”af jord er du kommet til jord skal du blive”, i bogstavelige forstand, den sentens er jo fremragende fordi den klart beskriver i få ord livets store enkle kredsløb.

Huse i stampet jord har som materiale store æstetiske kvaliteter og variation, murernes tyngde og både kraftige og elegante udtryk, som kan gives utallige nuancer og strukturer, som har en stor formbarhed er et materiale med store arkitektoniske og funktionelle muligheder, som  allerede i udlandet de sidste årtier har resulteret i fremragende arkitektur.

Samtidigt rummer både denne og andre traditionelle byggeteknologier en række svar på de både store miljøproblemer og de nære indeklima miljø problemer, som et alternativ til eller i kombination med unge teknologier, et modspil til de såkaldte ”termokande” hunde, der ofte er komplicerede og sårbare, med kort levetid og problematiske materialer.

Stampet jord giver et fremragende indeklima, i særdeleshed til større forsamlinger, da murerne oplagre og afgiver fugt og varme, og dermed skaber en fin ”ion” balance i rummets atmosfære, materialet har en god ”lyd” og en varm og venlig i sin umiddelbare elementære udstråling, det anbefales også at gulvet udføres i en pudset ler variant oliebehandlet og loftet i træ, så hele rummets samlede udtryk kombinerer det arketiktonisk-funktionelle med det skulpturelt-æstetiske.

Det kan blive et meget enestående og udtryksfuldt teaterrum jeg som billedhugger tror og håber kan inspirere mine kollegaer ud i scenekunsten.

Den konkrete byggeproces er faktisk som et betonbyggeri med formskaller/forskalling, i stedet for at pumpe og vibrere, skal her fyldes og stampes. Husets størrelse og form gør det kunne blive en eksemplarisk bygning som inspiration for andre der kunne bruge teknologien. Hårby ville få en fremragende dialog i Net-ball mellem High-tech og low-tech.

Tekst: Bjørn Nørgaard

Ikke realiseret

Materiale
Gips og træ
Opdragsgivere
Peter Lassen/Montana
Samarbejdspartnere
Peter Lassen fra Montana, Boldsen og Holm Arkitekter MAA

© Photographs and videos may not be used for commercial purposes, unless you have a copyright license with Bjørn Nørgaard and the listed photographers